Thursday, February 7, 2013

Nasi Kerabu Daging Bakar


Nasi Kerabu Daging Bakar

 Kalau ke Pasar malam, Nasi Kerabu Daging Bakar ni lah yang aku cari, dapat makan seminggu sekali pun kira ok lah. Aku tak pasti lah pokcik dan mokcik yang menjual ni orang kelate ke orang Terengganu dan yang pastinya nasi kerabu ni lah yang paling sedap di tempat aku ni. 

Ramai yang duk berebut beli, biasanya aku akan ambil lauk daging bakar bersama telur masin. Macam-macam lagi lauk yang ada termasuklah ayam goreng, ikan celup tepung, solok lada, dll. 

Ada sesetengah orang tak dok selera nak makan nasi yang warna biru ni, apatah lagi nasi kerabu ni campur dengan budu. Nasi kerabu pokcik ni tak terasa sangat budu nya, kira hubby aku pun boleh la telan dan kunyah dengan keranggupan taugeh dan kobis yang dicincang halus.


 

Tengku Fiella Sahkan Gaji Nazmi Faiz Terlalu Rendah


Tengku Fiella Sahkan Gaji Nazmi Faiz Terlalu Rendah

Bekas kekasih Nazmi Faiz Mansor,
Tengku Nurshufilla Tengku Shubli, 21, menafikan kepulangan Nazmi dari Portugal mempunyai kaitan dengan hubungan cinta mereka yang retak.

Tengku Fiella menjelaskan, Nazmi pernah menyatakan kepadanya hasrat untuk kembali bermain di negara ini kerana tertekan dengan gaji yang terlalu rendah dibayar oleh kelab lamanya, SC Beira-Mar.
"Tiada kaitan dengan hubungan kami. Dia memang masalah dengan kelab di sana, gaji sikit memang satu masalah.
"Dia ada memberitahu saya dua atau tiga bulan lepas (ketika masih bercinta) bahawa dia mahu balik ke Malaysia, gaji di sana sikit" 
 
Jodoh Nazmi di negara Eropah itu tidak panjang apabila dia mengambil keputusan untuk kembali beraksi dalam liga domestik dan menandatangani kontrak bersama pasukan PKNS FC.

Namun begitu Nazmi masih lagi berahsia sebab kepulangan beliau ke Malaysia dan menimbulkan polemik dan persoalan mengenai apa punca sebenar penamatan kontraknya bersama kelab lamanya.

Lantas, timbul beberapa andaian mengatakan kepulangannya mempunyai kaitan dengan hubungan yang terjalin bersama bekas kekasihnya, Tengku Fiella berikutan tindakan Nazmi sendiri melalui laman sosial Twitter miliknya yang mendakwa hubungan cinta mereka rosak ekoran tindakan pemain Johor Darul Takzim, Aidil Zafuan Abd. Razak yang merampas buah hatinya itu.

Menurut sumber Utusan, Tengku Fiella menjelaskan, hubungannya dengan Nazmi sudah berakhir dan pemain itu juga tidak pernah lagi menghubunginya sejak kembali ke Malaysia.

"Dia tidak lagi menghubungi saya, saya juga begitu. Dia juga tidak pernah memberitahu saya akan bermain dengan pasukan mana di negara ini," ujarnya.

Gambar Keakraban Siti Nurhaliza Bersama Anak Tiri



 Gambar Keakraban Siti Nurhaliza Bersama Anak Tiri 

Sejak Siti Nurhaliza bertudung ala-ala Hana Tajima gitu, beliau makin nampak manis, berseri-seri dan kelihatan makin muda. Penghijrahan kepada bertudung penuh sempena sambutan hari lahir beliau pada Januari lepas bagaikan memberi khabar gembira buat peminat beliau yang sekian lama menginginkan Siti berhijab penuh.

Keakraban Siti bersama anak-anak tiri, anak Datuk K dan Tengku Zawiyah memang tidak boleh disangkal lagi dan kelihatan anak-anak Datuk K bersama-sama Siti menghadiri majlis-majlis tertentu. 

Begitu juga anak-anak Datuk K menyifatkan Siti seorang yang ‘chill’ dan ‘relax’, tidak pernah marah dan penyabar, biar dengan orang gaji sekalipun, dia tidak pernah meninggikan suara. Siti juga dikatakan tidak pernah melakukan sesuatu yang boleh mengguris perasaan mereka tidak pernah cuba untuk mengambil peranan ibu kandung mereka.




Baca di SINI juga: 

Anak Tiri Siti Menyifatkan Beliau Seorang yang Baik dan Tak Pernah Marah 



Wednesday, February 6, 2013

Datuk Yahya Sulung Meninggal Dunia

Allahyarham Yahya Sulung

Datuk Yahya Sulung Meninggal Dunia

Datuk Yahya Sulong merupakan pelakon dan pelawak veteran yang berusia 85 tahun telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada pukul 6.45 petang tadi.
 
Allahyarham meninggal dunia kerana sakit tua dan banyak kali keluar masuk hospital. “Jenazah akan dibawa pulang ke kampung halamannya di Teluk Intan, Perak pada malam ini juga. 
 
Menurut isteri Allahyarham, Datin Alisah Ali memberitahu iaitu pada Ogos tahun lepas Allahyarham koma dan dirawat di Unit Rawatan Rapi HKL akibat terjatuh di bilik air rumahnya di Bandar Baru Sentul. 
 

Khasiat Buah Sukun yang Kita Tak Tahu


Khasiat Buah Sukun yang Kita Tak Tahu


Buah sukun mengandungi banyak Vitamin A dan Vitamin C. Kajian makmal menunjukkan setiap 100 gram buah sukun mengandungi Air (65-85 gram), Karbohiderat (21 - 31 g), Protin (1.2 - 1.4 g), Lemak (0.2 - 0.5 g), Besi (0.4-1.5 g ), Posforus (52 - 88 mg), Kalsium (8-32 mg), Vitamin A (26-40 IU), Thiamine (0.10-0.14 mg), Niacin (0.7 - 1.5 mg) dan Vitamin C (17 - 35 mg). 
 
Daun sukun juga mengandungi unsur Kamforol dan juga Kuersitin. Getah putih mengandungi Asid Serotik. Khasiat utama berkaitan dengan bahan kuersitin yang diambil dengan masa lama (jangkamasa panjang) akan menyebabkan mereka kurang risiko sakit jantung atau kena stok apaabila tua.

Dari segi khasiat perubatan tumbuhan sukun banyak gunanya. Akar sukun yang direbus dan diminum dapat merawat masaalah cirit birit dan disenteri. Buah sukun yang masak pula boleh direbus dengan air dan dicampur dengan sedikit gula lalu diminum didapati mampu mengatasi masalah hempedu hati, perut dan juga usus besar. 
 
Kulit buah sukun muda yang dikupas dan direbus kemudian diminum dipercayai mampu melawaskan buang air kecil. Isi buah sukun muda yang direbus juga dan airnya diminum mampu jadi ubat batuk. 
 
Bunga sukun yang dipanaskan dan bila sejuk disapu pada bahgaian gusi akan menghilangkan sakit gigi dan juga sakit gusi. Getah pada pokok dikutip dan dicairkan dengan air hujan dan diminum akan merawat cirit birit. Air rebusan getah sukun juga boleh disapu pada luka-luka. Ada pula kepercayaan mengambil kulit batang sukun dan dicampur dengan ramuan lain dan direbus dimana airnya diminum untuk ibu selepas bersalin.

Daun sukun yang direbus dan air rebusannya diminum apabila sejuk akan mengurangkan tekanan darah tinggi dan melegakan asma. Ada dikalangan masyarakat kampong ada yang mengamalkan mengunyah daun sukun muda dan ditelan sebagai penawar kepada keracunan makan. 
 
Bolehlah anda cuba yang ini.... Daun sukun diramas-ramas dan ditampalkan dikepala dipercayai menghilangkan sakit kepala. Satu lagi khasiat daun sukun adalah dengan daun sukun dipanggang dulu dan ianya dihancurkan, campur air dan ditampal didada untuk rawatan Bengkak Limpa. 
 
Paling istimewa pula adalah dengan ambil daun sukun dan di bakar, habuknya di campur minyak kelapa dan kunyit untuk disapu pada kulit yang berpenyakit Kayap yang bergerak seperti Herpes. Apa-apa juga khasiat yang dinyatakan diatas perlukan kajian klinikal untuk mendapatkan kepastian. 
 
Buku karangan Ong Hean Choi terbitan Utusan Publication dijadikan rujukan untuk perkara diatas ditambah dengan pengalaman penulis sendiri. Mungkin boleh dijadikan sebagai petua sahaja. 




'Spider-Man' Panjat Hotel di Cuba


'Spider-Man' Panjat Hotel di Cuba
 
HAVANA - Seorang warga Perancis yang digelar Spider-Man, Alain Robert memanjat bangunan Hotel Havana Libre di sini kelmarin tanpa menggunakan tali sebagai tanda sokongannya kepada pemimpin revolusi negara ini, Fidel Castro.

"Memanjat adalah satu cara untuk mendalami sesebuah negara atau budaya," kata pelagak ngeri Perancis itu sebelum menamatkan aksi pertamanya di Cuba.

"Ini tanda sokongan padu saya kepada Castro," tambahnya.


Apabila ditanya sama ada dia akan menemui Castro ketika berkunjung ke sini, Robert berkata: "Saya tidak pasti sama ada beliau akan berjumpa dengan saya."

Castro yang berusia 86 tahun itu menyerahkan teraju pemerintahan Cuba kepada adiknya Raul pada tahun 2008.

Dibuka pada 1958, hotel tersebut pernah menjadi ibu pejabat sementara untuk Castro.

Robert mula memanjat bangunan tersebut dari tingkat empat dan sampai ke tingkat 26 hotel setinggi 70 meter itu dalam tempoh cuma 26 minit.

Polis menghentikan lalu lintas ketika Robert melakukan aksi ngeri tersebut yang disaksikan sekitar 2,000 penonton. 


Sumber: Kosmo


Kenapa Nuffnang Berjaga Lewat Malam


Iklan Digi iPhone Five ads by nuffnang
Iklan DiGi iPhone Five seperti di atas bukan atas keinginan aku untuk munculkannya pada lewat malam, tapi mungkin kerana Nuffnang suka berjaga lewat malam untuk mengaktifkan 'ads by nuffnang' di blog serabai ini. Apapun, terima kasih kepada pihak DiGi dan semestinya Nuffnang kerana selama tempoh sementara ini (sepanjang kempen BE) menemani blog Kasih Salina walaupun pada larut malam. Malah pernah juga aku try 'curi-curi intai' lewat malam dalam 2-3 pagi masih lagi ada tercegat di situ...

Mungkin disebabkan itulah, bila siang ajer, dia tak muncul dek kerana berjaga lewat malam...!


UTM Tawar Biasiswa RM400,000 Kepada 10 Kakitangan Akademik Islamic University of Gaza (IUG)


UTM Tawar Biasiswa RM400,000 Kepada 10 Kakitangan Akademik Islamic University of Gaza (IUG)


Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menawarkan biasiswa bernilai RM400,000 kepada 10 kakitangan akademik dari beberapa universiti di Gaza untuk pengajian di peringkat doktor falsafah (PhD).

Naib Canselornya, Prof Datuk Seri Dr Zaini Ujang berkata, biasiswa itu, adalah dalam bentuk pengecualian pembayaran yuran bagi melanjutkan pengajian untuk tempoh tiga tahun di universiti itu.

"Kita telah pun bagi dua biasiswa itu kepada kakitangan akademik Islamic University of Gaza (IUG) pada awal tahun ini, yang selebihnya kita akan bagi dalam tempoh yang terdekat nanti," katanya pada sidang akhbar di UTM cawangan Kuala Lumpur di sini, semalam.

Turut hadir delegasi IUG diketuai presidennya, Dr Kamalain Shaath dan isteri serta Penyelaras bagi Hal Ehwal Antarabangsa IUG, Dr Wesam Ahmed Almadhoun.

Zaini berkata, penawaran biasiswa itu sebagai menyahut seruan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang bersetuju menawarkan 100 biasiswa pengajian tinggi kepada penduduk Gaza semasa lawatan beliau ke wilayah berkenaan, baru-baru ini.

Zaini berkata, Palestin memerlukan lebih ramai modal insan yang terlatih untuk membangunkan semula ekonomi negara yang terjejas teruk akibat konflik Palestin-Israel.

"Bidang yang ditawarkan antaranya, teknologi pembinaan, sistem kumbahan dan bekalan air dengan bidang-bidang itu mampu membangunkan semula kemudahan asas rakyat Palestin khususnya di Gaza.

"Bukan yang musnah saja kita bangunkan, bahkan yang tak ada pun kita akan adakan," katanya.

Beliau berkata, UTM memberi keutamaan kepada teknologi pendidikan dan maklumat untuk membolehkan rakyat Palestin mendapat pendidikan dan kemudahan perhubungan maklumat yang lebih berkualiti.

Zaini berkata, dalam pada itu UTM turut menawarkan skim pembantu tenaga pengajar kepada 10 pelajar PhD yang membabitkan elaun sebanyak RM1,600 sebulan untuk tempoh empat tahun.

"UTM akan memberi pengecualian yuran pengajian kepada enam pelajar PhD, 10 sarjana dan 13 sarjana muda dari Palestin yang sedang mengikuti pengajian di UTM yang membabitkan kos RM1.3 juta," katanya.

Selain itu, Zaini berkata sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang prihatin dengan penderitaan penduduk Palestin, iaitu Aqsa Sharif, akan bekerjasama dengan UTM menawarkan tiga biasiswa lagi di peringkat sarjana dan PhD. - Bernama

Sang Maut Datang Menjemput Rasulullah Saw



Sang Maut Datang Menjemput Rasulullah Saw.

Sakaratul Maut mulai menghampiri diri Rasulullah Saw. A'isyah menyandarkan Beliau ke Badannya. Maka dari itu dia pernah berkata: Sungguh termasuk Anugerah Allah untukku ialah Rasulullah Saw wafat di Bilikku, pada hari giliranku dan di antara Perut dan Dadaku serta Allah mengumpulkan ludah Beliau dan ludahku. Hal ini terjadi karena menjelang Beliau wafat, Abdur Rahman bin Abu Bakar masuk dan membawa Siwak, sedangkan saat itu Rasulullah Saw, bersandar di Tubuhku. Aku tahu Beliau melihatnya dan Aku tahu bahwa Beliau amat menyukai Siwak.

Maka kutanyakan kepadanya, Apa mau saya ambilkan untuknmu? Beliau mengangguk. Kemudian kuambil dan kubalik ternyata masih kasar. Kutanyakan: Saya lunakkan utukmu? Beliau meng-iyakan dengan anggukan. Maka kulunakkan, terus Beliau bersiwak dengannya.

Dalam sebuah Riwayat, lalu Beliau bersiwak dengan amat sempurna. Pada saat itu, di hadapan Beliau terdapat Bejana berisi Air, maka Beliau memasukkan tangannya dan mengusap Wajahnya seraya berkata: "Laa ilaaha illaallaah, sungguh Kematian itu memiliki Sakarat (rasa sakit yang amat sangat)". Tak berselang lama setelah bersiwak, Beliau mengangkat tangan dan jarinya ke atas, Matanya memandang ke atap dan kedua belah bibirnya bergerak. A'isyah mendengarnya, ternyata Beliau mengucapkan:

"Ma'alladziina an'amta 'alaihim minan Nabiyyiina wash shiddiiqiina wasy syuhadaa-i wash shaalihiin . Allaahummagh firlii war hamnii wal hiqnii birrafiiqil a'laa (Golongan para Penghuni Surga yang Tertinggi)”. Ya Allah, Ar Rafiiqul a’laa 3x.

("Bersama Orang-Orang yang Engkau beri Anugerah baik dari kelompok para Nabi, Orang-Orang yang Jjujur, Syuhada dan Orang-Orang Shalih. Ya Allah Ampunilah diriku, Rahmatilah dan Pertemukanlah diriku dengan Ar-Rafiiul a'laa”). Ya Allah, Ar-Rafiiqul a'laa. Beliau mengulangi kalimat terakhir tiga kali. Kemudian tangannya terkulai dan Beliau menemui Ar-Rafiiqul a'laa. Akhirnya, Innaa lillaahi wa-innaa ilaihi raaji'uun.

Singkatnya, setelah itu Abu Bakar keluar, sedangkan Umar mengkhatbahi Orang-Orang. Maka dia berkata: Umar, duduklah. Tapi Umar, saat itu tak menanggapinya sebab Kesedihan mendalam yang menyelimutinya. Kemudian Abu Bakar berbicara, dan Orang-Orang beralih kepadanya dari hadapan Umar. Setelah Abu Bakar memuji Allah, dia berkata:

“Hai sekalian Manusia, siapa di antara kalian yang menyembah Muhammad maka sungguh Beliau benar-benar telah Wafat. Sedangkan yang menyembah Allah, maka Allah hidup Kekal dan tidak akan Mati. Allah Swt berfirman:

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ

"Muhammad itu tiada lain hanyalah seorang Rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa Rasul. Apakah jika dia Mati atau terbunuh, kalian akan berbalik ke belakang (Murtad)? Siapa saja yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan Mudharat kepada Allah sedikitpun; dan Allah akan memberi balasan kepda Orang-Orang yang Bersyukur." (Qs.[3]:144).

Ibnu Musayyab meriwayatkan, Umar berkata: Demi Allah, ketika kudengar Abu Bakar membaca Ayat tersebut, maka lemah lunglai diriku dan kedua kakiku tak kuat menyangga, maka jatuhl lunglaiah diriku ke tanah dan aku baru meyakini bahwa Rasulullah Saw benar-benar telah Wafat. 
 
 
FB: Al-kariim Hanafiah
 
 

Ella Dituduh Kerap Mengusung Suaminya


Ella Dituduh Kerap Mengusung Suaminya



"SAYANG, sini kejap. I mahu kenalkan you dengan media," ungkap Norzilla Aminuddin atau nama pentasnya, Ella, kepada suaminya, Azhar Ghazali, dengan suara penuh manja.

Biarpun sedang makan, Azhar lantas bangun menghampiri Ella.

"Terima kasih sayang. I love you...muahhh," luah penyanyi rock terkenal itu dengan reaksi flying kiss ekoran kesudian suaminya mengikut permintaannya itu.

Bagi sesiapa yang tidak mengenali penyanyi terkenal itu pasti hati berkata dia seorang 'gedik' atau sengaja berperilaku manja.

Namun, bagi yang sudah mengenalinya, Ella memang seorang yang manja secara semula jadi.

Azhar yang diajukan soalan tentang sikap manja Ella ketika di rumah bersama pula secara berterus-terang memberitahu: "Jika di luar rumah Ella kelihatan sudah terlalu manja, ketika di rumah dia lebih manja daripada apa yang dilihat di luar rumah."

Lantas, juruterbang penerbangan tambang murah, Firefly itu ditebak lagi dengan soalan tidak timbulkah perasaan cemburu dalam dirinya dengan perilaku Ella yang terlalu manja itu, dia tenang menuturkan jawapan.

"Di luar sifat manja dia tidak keterlaluan. Moga manja dia itu tidak menimbulkan fitnah. Begitupun, jika ada yang tidak kena pada pandangan mata saya, setiap malam saya akan bermuhasabah dengan dia," akui Azhar ketika ditemui pada majlis pelancaran acara Larian Selamatkan Hutan 2013 anjuran Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam (Peka) di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menyambung bicaranya, ujar Azhar, sifat manja itu tiada salahnya kerana ia boleh mengeratkan lagi hubungan suami isteri.

Melihat kelibat Azhar yang sentiasa hadir menemani Ella pada majlis-majlis media, persoalan terus ditebak kepada Ella tentang adakah Ella sengaja mengusung suaminya.

Ujar Ella, tidak semua majlis media dihadirinya bersama Azhar.

"Azhar hanya menemani saya jika dia tidak bekerja dan tidak mempunyai apa-apa kerja yang perlu dilakukannya," luahnya.



Sumber: Kosmo



Tuesday, February 5, 2013

Resepi Puding Kastard Berkuah


Puding Kastard Berkuah

Dah lama rasa nak mencuba resepi ni tapi belum berkesempatan lagi. 3 hari lepas aku rasa macam tepung kastard ada lagi lebih dan tersimpan lama dah, apa salahnya aku mencuba resepi ni. Tak sia-sia usaha aku membuatnya, memang sedap, mudah dan ringkas jer. Senang sangat nak membuatnya. Hubby aku siap mintak buat lagi nanti, makan sejuk-sejuk tengah cuaca panas memang sedap.


Resepi Puding Kastard Berkuah
  
Sumber: Inspirasiku

 
Bahan-bahan Untuk Puding

1 cwn tepung kastard
5 cwn air
1/2 cwn susu cair
1/2 cwn gula 
 
Cara-Cara
  1. Satukan tepung kastard bersama gula, susu cair dan air. Gaul semuanya.
  2. Masak di atas api sederhana sehingga agak pekat dan kacau sentiasa. Biasanya dlm anggaran 20 minit. 
  3. Setelah agak pekat, matikan api dan tuang dlm bekas2 kecil atau loyang.
  4. Biarkan sejuk sebentar dan simpan dlm peti sejuk. Setelah beku barulah boleh di hidangkan. 
 
Bahan Untuk Kuah

1 tin mix fruits ( Boleh ganti buah laici, peach dan nanas..)
1 tin susu cair
1 tin air biasa (air masak)
1 cwn gula( terpulang pd masing2 ya..)
Ais secukupnya 
 
Cara-Cara
  1. Masak gula bersama air(sekadar gula hancur je..). Setelah itu biarkan sejuk.
  2. Setelah air gula sejuk, bolehlah tuang mix fruit dan susu.
  3. Ambil puding tadi dan masukkan ke dalam mangkuk...tuangkan kuah yg bercampur mix fruit.
  4. Sedap di makan ketika sejuk. Boleh juga di letak ketulan ais. 
 
**Aku guna air sejuk dalam peti ais campur dengan susu cair dan gula. Kacau-kacau la sikit bagi gula tu hancur. Lepas tu tuang mix fruit tadi.Gaul sebati dan letak sedikit ketulan ais. Barulah di hidangkan bersama puding kastard




Monday, February 4, 2013

Menu Orang Demam dan Sakit Tekak



Menu Orang Demam dan Sakit Tekak

Dah 4 hari aku demam, sakit tekak, batuk dan selesema sekali la. Kepala pun dah macam ting tong jer rasanya sebab duk telan ubat batuk dan ubat selesema. Aku memang tak boleh makan ubat batu dan selesa, telinga rasa bergema dan hayal semacam jer, biasanya aku ambik kurang sikit dos dia, tak seperti yang doktor suggest. 

Demam tu takde la sangat tapi mulut rasa payau jer nak telan makanan. Dah sakit tekak rasa takde teringin nak makan apa-apa sangat pun, cukup la dengan semangkuk bubur.



Nazmi Balik Malaysia Kerana Tak Cukup Duit


Bakat muda tertekan di Portugal
Kesian dengar kisah Nazmi Faiz ni (belum tersebar lagi berita ni). Rupanya beliau tertekan di Portugal, tambahan pulak dengan kes buah hatinya baru-baru ni, lagilah tertekan. Dalam FB Fans Nazmi Faiz pun teruk dia dihentam tanpa usul periksa.

Namun menurut Fadzrie Hazis (Astro Awani), sumber yang rapat dengan Nazmi mendedahkan SC Beira Mar yang berpangkalan di Aveiro sebenarnya menghadapi masalah kewangan (mungkin kesan daripada krisis kewangan Euro).
Rupanya Nazmi dikatakan hanya menerima 500 Euro (RM2,110 sahaja) untuk tempoh enam bulan dia berada di Portugal dan mungkin sebab itulah ejen Nazmi tak pernah mendedahkan nilai kontrak 3 tahun Nazmi serta bayaran yang diterima ketika di Portugal. 

Salah satu sebabnya mungkin takut harapan rakyat Malaysia khususnya penyokong bola sepak fanatik yang beranggapan Nazmi umpama 'pemain bintang' dan pastinya mendapat bayaran berpuluh ribu ringgit sebulan seperti Safee Sali ketika di Pelita Jaya.

Selamat tinggal Beira-Mar...

Malah, sampai satu peringkat Nazmi dikatakan terpaksa keluar dari rumahnya dan menumpang berteduh di rumah rakan sepasukan, kerana tidak mampu membayar sewa rumah.

Bapanya, Mansor Mustapha ada merujuk kepada FAM untuk membawa anaknya pulang dan diserapkan kembali ke skuad Harimau Muda A di bawah Ong Kim Swee. Namun FAM tak boleh berbuat apa-apa untuk menebus yuran perpindahan buat Nazmi kepada Biera-mar yang dianggarkan cuma 50,000 Euro (mesti ada yang terkejut, rupanya murah saja kontrak Nazmi di Portugal ni) dan ia mendorong bapanya menekan butang kecemasan dengan berbincang bersama PKNS atas nasihat ejen Nazmi, Marco Guimareas.

PKNS sahaja yang mampu menebus kontrak Nazmi daipada Beira-Mar
p/s: Setakat ini, Nazmi Faiz masih berahsia dengan media...




Harper Anak Beckham - Pemain Bola Sepak Terkaya Dunia

HARPER seronok bermain dengan bola.
Abang-abangnya, Brooklyn, Romeo dan Cruz menunjukkan minat mengikut profesyen bapa mereka de­ngan mengambil bahagian dalam kebanyakan latihan bola sepak di sekolah ma­sing-masing.

Dan nampaknya, anak perempuan Beckham dan Victoria, Harper sudah bersedia untuk turut sama dalam permainan itu.

Kanak-kanak perempuan berusia setahun itu dibawa ibunya untuk me­nyaksikan abangnya me­ngambil bahagian dalam perlawanan bola sepak baru-baru ini.

Harper juga turut berseronok apabila dilihat mempunyai bolanya sendiri.
 


Dia teruja untuk membebaskan diri daripada dukungan ibunya dengan mengutip dan bermain bola selepas perlawanan tamat.

Dengan memakai riben hitam di rambutnya, sandal dan jumpsuit, ia bukanlah imej yang tepat untuk permainan bola sepak.

Victoria dilihat bertepuk tangan dan bersorak di tempat duduk penonton sambil menyuap­kan snek kepada Harper.

Selain me­ngikut jejak langkah bapa­nya yang aktif, Harper juga mempu­nyai masa depan menjadi fesyenista seperti ibunya.


Tampil dengan tumit ting­gi wedges, Victoria yang berusia 38 tahun itu kelihatan lebih glamor berbanding wanita lain yang duduk di sekelilingnya. Mereka datang untuk menyaksikan anak masing-masing bermain bola sepak dengan hanya pakaian kasual.

Victoria dilihat meng­genggam erat telefon bimbitnya tetapi perhatiannya diarahkan kepada perlawanan itu.

Fakta: 5 Pemain Terkaya Dunia
  1. David Beckham (ketika di LA Galaxy) - RM 650.5 juta
  2. Rio Ferdinand (Manchester United) - RM 173.5 juta
  3. Ryan Giggs (Manchester United) - RM 144.5 juta
  4. wayne Rooney (Manchester United) - RM 144.5 juta
  5. Steven Gerrard (Liverpool) - RM 130.1 juta
 p/s: Beckham kini baru sahaja diperkenalkan sebagai pemain PSG 
Sumber: Metro 

Apakah Bukti Nabi Muhammad Itu Rahmat ke Seluruh Alam



Apakah Bukti Nabi Muhammad Itu Rahmat ke Seluruh Alam?

Terdapat beberapa riwayat yang membuktikan bahawa Nabi Muhammad saw diutus kepada seluruh alam. Contohnya benda yang tidak bernyawa. Pada suatu ketika, Nabi Muhammad saw memanggil seorang Badwi datang kepada Baginda dan menawarkannya memeluk Islam. 

Lelaki Badwi tadi mengatakan, "kalau kamu boleh panggil pokok ini datang kepada kamu dan bersaksikan bahawa kamu adalah Rasul, maka aku akan beriman!"

Lalu Nabi Muhammad saw memanggil pokok itu dan ditanyakan siapa baginda. Pokok itu menjawab, "Aku bersakti tiada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi sesungguhnya kamu adalah Rasulullah." 

Setelah beriman, Badwi tadi kembali kepada kaumnya dan menyampaikan dakwah kepada mereka.


Sumber: Majalah Q&A, Isu No.13
Foto: Google image



Penciptaan Tujuh Petala Langit


Penciptaan Tujuh Petala Langit


SELEPAS dibincangkan sebahagian berkaitan dengan kekuasaan Allah SWT di mana boleh melakukan apa sahaja. Maka Allah SWT mengukuhkan lagi penghujahan dan alasan bagaimana kuasa-Nya Allah SWT tanpa boleh ditolak banding dan dipertikaikan lagi.

Firman Allah SWT: Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana ia menciptakan mereka dahulu? Ya! diakui dan dipercayai berkuasa! dan Dia lah Pencipta yang tidak ada bandingan-Nya, lagi Yang Maha mengetahui. (Yasin: 81)

Ibnu Kathir berkata: "Allah SWT berfirman mengkhabarkan dan mengingatkan kita tentang kekuasaan-Nya yang agung dalam menciptakan tujuh lapis langit dan yang terkandung di dalamnya berupa bintang-bintang yang beredar dan tetap, serta mencipta tujuh lapis bumi dan apa yang terkandung di dalamnya berupa gunung-gunung, batu-batuan, lautan, hutan dan isinya. Dia pun mengarahkan untuk mengambil dalil tentang dikembalikannya jasad-jasad dengan penciptaan sesuatu yang agung ini."

Al-Maraghi berkata: "Allah SWT memperingatkan manusia, bahawa Dia mampu mencipta tujuh petala langit berserta bintang dan lain-lainnya serta bumi dengan segala isinya. Allah SWT juga memperingatkan bahawa Dia yang berkuasa mencipta alam semesta Yang Maha Besar itu, sudah tentu Dia berkuasa mengembalikan semua tulang-temulang manusia yang hancur menjadi seperti sediakala."

Sayid Qutub berkata: "Itulah matahari-matahari yang tidak terhitung banyaknya. Setiap matahari mempunyai jalan peredarannya masing-masing dan kebanyakannya mempunyai planet-planet pengikut yang beredar di sekelilingnya seperti bumi beredar di sekeliling matahari kita."

Semuanya beredar dan berlari dengan tepat dan tetap, tidak pernah berhenti sesaat pun dan tidak pernah kacau. Jika tidak, alam ini akan binasa dan bintang-bintang yang besar yang terapung-apung di angkasa itu akan berlanggaran satu sama lain.

Angkasa raya menjadi tempat terapung-apung jutaan bintang yang tidak terbilang itu adalah di luar keupayaan kita untuk menggambarkan dan memahaminya. Ia merupakan sesuatu yang memeningkan kepala manusia.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya keadaan kekuasaannya apabila ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: "Jadilah engkau!." Maka ia terus menjadi. (Yasin: 82)

Ibnu Kathir berkata: "Iaitu, Dia memerintahkan kepada sesuatu hanya dengan satu perintah, tidak perlu pengulangan dan penguat seperti kata penyair, Jika Allah menghendaki satu perintah, Dia hanya mengatakan satu perkataan, Jadi, maka ia pun jadi."

Al-Maraghi berkata: "Ayat di atas menunjukkan betapa agungnya kekuasaan Allah SWT sehingga jika Dia menghendaki sesuatu, ketika itu juga boleh terjadi. Setelah menjelaskan akan keagungan kekuasaan-Nya, Allah SWT kemudian menyucikan diri-Nya daripada segala tohmahan batil orang musyrik."

Syed Qutub berkata: "Sama ada sesuatu itu langit atau bumi, lalat atau semut semuanya sama sahaja di hadapan kalimat kun dan semuanya akan terus muncul ke alam al-wujud. Di sana tiada yang mudah dan tiada yang payah, tiada yang dekat dan tiada yang jauh."

Sebaik sahaja wujudnya iradat Allah SWT untuk menciptakan sesuatu sudah cukup untuk mewujudkan biarpun apa sahaja sesuatu itu. Allah hanya mendekatkan gambaran urusan penciptaan itu kepada manusia supaya mereka dapat memahaminya dengan ukuran manusia yang terbatas.



Sunday, February 3, 2013

Didik Anak Ikut Al-Quran



Didik Anak Ikut Al-Quran


KELUARGA adalah asas yang paling kecil dalam pembentukan sesebuah masyarakat, manakala masyarakat yang baik akan membentuk bangsa dan negara yang kuat dan sejahtera. Keluarga yang kuat dari segi akidah, pendidikan dan ekonomi akan menyumbang kepada kehidupan masyarakat yang aman dan sejahtera. Oleh itu, pendidikan kekeluargaan sangat penting dalam Islam.

Islam sangat mengharapkan ibu bapa yang mempunyai keluarga, terutama keluarga yang ramai dapat dididik dan dibentuk ke arah kesejahteraan dunia dan akhirat.

Konsep pembentukan keluarga bahagia mesti bermula daripada pendidikan dan bimbingan daripada ibu bapa yang bertanggungjawab dalam hal pendidikan anak-anak.

Tujuan pendidikan dalam al-Quran adalah untuk:
  • mengabdikan diri kepada Allah SWT
  • menjauhi syirik kepada-Nya
  • mensyukuri nikmat-Nya
  • bertakwa
  • bertawakal membentuk insan soleh
  • menegakkan amar makruf nahi mungkar
  • mewujudkan kemakmuran di muka bumi
  • kebahagiaan hidup.

Pendidikan bermula dari rumah iaitu pendidikan anak-anak dan juga keluarga. Oleh itu, didiklah ahli keluarga dan juga anak-anak dengan pendidikan menurut al-Quran.

Ada pendapat mengatakan bahawa, keluarga adalah inti peradaban. Ini bermaksud pembentukan keluarga melalui pendidikan akan menyumbang kepada peradaban bangsa dan ummah pada masa akan datang.

Oleh itu, setiap ibu bapa berperanan penting membentuk keluarga bahagia dan kemudiannya menyumbang kepada peradaban bangsa.

Lantaran itu, pendidikan iman, akhlak dan amalan yang baik sangat penting diterapkan dalam kehidupan berkeluarga. Melalui pendidikan adab dalam Islam akan mencapai budi pekerti yang baik dalam kalangan ahli keluarga. Ibu bapa berperanan mendidik anak-anak dalam ibadah yang menjurus kepada kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.

Pendidikan anak-anak dan pembentukan keluarga yang beriman dan bertakwa adalah amanah kepada ibu bapa. (rujuk al-Anfal: 27-28)

Jelas bahawa, mendidik keluarga dan anak-anak adalah amanah yang besar. Dalam menjalani ujian ini telah dijanjikan pahala yang besar terutamanya dalam pengurusan harta dan juga pendidikan anak-anak. (rujuk al-Anfal: 75)

Dalam hubungan ini, hubungan kekeluargaan itu sangat penting. Asas pembentukan orang yang beriman adalah bermula daripada keluarga. Keluarga yang terdidik dengan iman dan takwa akan dapat mengelakkan api neraka.

Tokoh pendidikan, Khursid Akhmad menyatakan, jatuh bangunnya sesuatu umat bergantung pada jatuh bangunnya pendidikan kerana jalan utama bagi persiapan masa hadapan adalah pendidikan.

Pemimpin dalam keluarga, iaitu ibu bapa adalah pendidik yang mesti menjaga masa depan keluarga iaitu anak-anak daripada terjebak ke lembah kemaksiatan yang boleh mencampakkan mereka ke neraka.

Sikap tegas dan peranan penting ibu bapa dalam menangani persoalan pendidikan anak-anak yang bakal mewarisi generasi hari ini dan generasi akan datang. Ini mesti dilakukan dalam hal berkaitan akhlak dan adab anak-anak.

Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci). Ibu bapa berperanan membentuk potensi diri mereka ke arah kebaikan. Pendidikan mestilah menjurus kepada pendidikan tauhid, ibadah, keimanan, akal, akhlak, budi pekerti, jasmani, rohani, keterampilan dan kemasyarakatan.

Ibu bapa mestilah mendidik anak-anak dengan bersikap adil, memahami jiwa anak-anak, tegas dalam hal berkaitan ibadah dan akhlak, kasih sayang, berdisiplin dan persamaan. Anak-anak mestilah dididik dengan keimanan yang kukuh dan mantap bagi menghadapi apa juga cabaran dalam hidup.

Imam Syafie pernah berwasiat iaitu benteng iman dengan lima kekuatan iaitu: "Iman mempunyai bentengnya bagi menghalang segala serangan yang cuba merobohkannya. Oleh itu, bagi menguatkan benteng iman, perlulah dibaja keimanan dengan lima perkara iaitu yakin, ikhlas, mengerjakan amalan sunat, istiqamah beramal, bertatasusila ataupun berdisiplin dalam mengerjakan ibadah."

Sumber: Utusan


Wartawan Malaysia Mati Tertembak Di Lubnan


Wartawan Malaysia Mati Tertembak Di Lubnan

Wartawan Malaysia Claudia Theophilus, 42, penerbit di syarikat penyiaran Al-Jazeera yang berpangkalan di Doha, Qatar, mati dipercayai akibat terkena tembakan dalam satu insiden di Baakleen yang terletak di sebuah kawasan pergunungan di Lubnan, Sabtu.

Duta Besar Malaysia di Lubnan, Ilango Karuppannan berkata menurut laporan awal polis, tiada elemen jenayah dalam kejadian yang menimpa Claudia pada kira-kira 2.30 pagi waktu Lubnan.

"Sebaliknya, ia berlaku secara tidak sengaja yang mana dia (Claudia) terkena tembakan dari satu senjata api," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Beliau berkata mayat Claudia akan dibawa pulang selepas segala urusan forensik dan bedah siasat selesai dijalankan.

Menurutnya, Claudia berkunjung ke Baakleen bersama dua rakannya yang merupakan rakyat Lubnan.

Laporan media menyebut mangsa tiba di Lubnan pada 28 Jan lalu untuk melawat kawannya di negara itu.

Menurut laporan itu, Claudia terkena tembakan ketika beliau dan dua rakannya sedang 'bermain' dengan beberapa laras senapang sebelum senjata itu tiba-tiba meletup.

Mendiang pernah bekerja dengan akhbar The Sun dan portal berita Malaysiakini.


-- BERNAMA

Nur Fathia Bangkit Semula


Nur Fathia Bangkit Semula


FATHIA mula mencuri tumpuan apabila selepas muncul dalam iklan syampu Sunsilk, dirinya dilamar sebagai pelakon. Bermula dengan drama rantaian Hani, namanya mula menjadi sebutan apabila berlakon drama Nur Kasih memegang watak Nabila iaitu sahabat Nur Amina lakonan Tiz Zaqyah.

Bagaimanapun, baru mengecap populariti, Fathia mencetuskan kontroversi apabila mengamuk di lokasi dalam insiden baling telefon kepada pengarah Along Kamarudin ketika penggambaran drama Stanza Cinta pada 2011.

Bangkit daripada kesilapan, Fathia kembali mendapat kepercayaan penerbit dengan watak lebih mencabar. Kebolehannya terus diuji dengan membintangi filem Al Hijab dan bakal muncul dalam filem Darah Panas dengan karakter lebih mencabar apabila diberi watak gadis naif yang dijadikan pelacur.

Anak sulung daripada empat beradik ini mengikuti pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan pernah dicalonkan dalam senarai Top 5 Artis Baru Wanita Popular di Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2011 (ABPBH2011) bersama Tasha Shila, Izara Aishah, Neelofa dan Najwa Latiff.


Biodata
Nur Fathia:
 
Nama sebenar: Nur Fathia Abd Latiff
Tarikh lahir: 1 September 1987
Tempat lahir: Ayer Hitam, Pulau Pinang

Drama: Stanza Cinta, Joe & Faridah, Dunia Batinku, Di Bawah Ketiak Isteri, Bila Musang Berjanggut, Cinta Halal, Bertaut Kasih, Tongkah Arus Dosa
 
 
 
 

Buat Apa Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0


Belilah apa yang patut...
Fakta: Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) merekod kutipan cukai RM125 bilion tahun 2012.

1. Dengan BR1M, berbelanjalah secara berhemah di KR1M...


2. Dengan BR1M, gunalah untuk mendapatkan lesen memandu di bawah BL1M...


3. Dengan ada BR1M, jangan pula lupa ke K1M...


Bukan apa, uniknya nama 1Malaysia boleh jadikan pelbagai akronim yang sedap dan canggih bunyinya malah ada yang menyamai perkataan yang sedia ada. Contoh PR1MA iaitu Program Perumahan 1Malaysia bunyi macam 'prima' atau prime, Skim Latihan 1Malaysia (SL1M) seperti slim, MR1M (Menu Rakyat 1Malaysia), Program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (PR1M) dan lain2 sekadar guna 1Malaysia sebagai satu perkataan penuh.

Apapun, penggunaan 1Malaysia semaksimum mungkin, boleh jadi akan mendatangkan 'kebosanan' atau 'kekeringan idea' dalam meletakkan 1Malaysia sebagai satu bentuk penjenamaan.




Saturday, February 2, 2013

Nazmi Faiz Mansor Pemain PKNS



Silap mata atau satu kesilapan?
Nazmi Faiz Mansor adalah antara pemain yang berbakat dan bagus selain Wan Zack Haikal (yang ni antara pemain muda bagus). Rata-rata pemain muda kita nampak bersemangat tinggi. Tak ramai ada bakat hebat dan dapat menimba ilmu di negara yang berpaksikan bola sepak seperti England, Sepanyol, Itali dan Jerman. Malah Portugal pun tak terkecuali, di mana Beira-Mar memberi peluang dan ruang kepada Nazmi untuk mempamerkan bakat hebatnya.

Pun begitu, Nazmi menjelaskan bahawa keputusannya meninggalkan kelab Portugal, S.C Beira-Mar adalah atas kehendak sendiri tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Tindakannya pulang ke tanah air memang mengejutkan penyokong setia bola sepak Malaysia dan pemerhati sukan, 


Nazmi Faiz kini sah pemain PKNS dengan jersi bernombor 33.

Gambar Majlis Akad Nikah Liyana Jasmay dan Fathuddin


Gambar Majlis Akad Nikah Liyana Jasmay dan Fathuddin

Dengan dua kali lafaz, pasangan Liyana Jasmay, 25, dan Fathuddin Mazlan, 29, selamat diijabkabulkan pada pagi Sabtu.

Majlis pernikahan mereka diadakan di Hotel Seri Pasific kira-kira pukul 10 pagi.

Acara dimulakan dengan upacara berbalas pantun mengikut adat tradisi orang Melayu lama oleh kedua-dua belah pihak.

Pasangan tersebut diijabkabulkan sendiri oleh bapa Liyana iaitu Datuk Jasmay Md Shah dengan disaksikan oleh Pendaftar Perkahwinan dan Rujuk Orang Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Sahirman Ahmad.

Pengantin perempuan menerima seutas gelang emas bernilai RM5500 sebagai mas kahwin sementara wang hantaran sebanyak RM28,388. 













 
Dalam pada itu, pihak perempuan menerima lima dulang hantaran dan dibalas tujuh dulang.

Selain wang hantaran, antara barangan lain yang diberikan Fathuddin kepada Liyana termasuklah sirih junjung dan bunga rampai, tas tangan dan set barangan kemas.

Manakala Liyana membalas hantaran berupa kasut Prada, dompet, jam tangan Tag Heuer, manisan, tepak sirih dan juga cincin.

Liyana dan Fathuddin tampak anggun dengan mengenakan busana baju kurung moden rona putih rekaan Jovian Mandagie manakala Fathuddin segak berbaju Melayu dari rona sedondon.

Majlis resepsi perkahwinan mereka akan diadakan pada sebelah malam di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).


Sumber: mStar dan rotikaya


Gambar Anak Baru Norman Hakim dan Memey



Gambar Anak Baru Norman Hakim dan Memey
 
Tahniah kepada pelakon Memey Suhaiza dan Norman Hakim. Memey telah selamat melahirkan anak lelaki pada jam 9.55 malam, 1 Februari 2013 di Dewan Bersalin Muslimah Sunway Gombak.

Bayi lelaki yang diberi nama Mohamed Darwisz Hakim itu dilahirkan secara normal dan ia dua minggu awal dari tarikh Memey dijangka bersalin.
"Alhamdulillah, semuanya selamat. Doa saya untuk bersalin secara normal dimakbulkan. Abang Norman menemani saya di bilik bersalin dari awal sehinggalah saya selamat melahirkan," 
kongsi Memey yang turut ditemani oleh Danish yang merupakan anak sulung Norman bersama Abby.

Anak lelaki yang baru dilahirkan itu merupakan anak keempat Norman Hakim. Sebelum ini, dia telah memiliki tiga orang cahaya mata hasil perkahwinan pertamanya bersama Abby Abadi.
 
 
 
 

Resepi Nasi Ayam Salai Lemak Cili Api, Air Tangan Datuk Dr Fazley

Nasi AYam Salai Lemak Cili Api Dr. Fazley yang berharga RM 8.70

Nasi Ayam Salai Lemak Cili Api, Air Tangan Datuk Dr Fazley

Peminat yang mengimpikan untuk merasai resipi daripada air tangan Juara Masterchef Selebriti Malaysia, Datuk Dr Fazley Yaakob boleh memenuhi impian berkenaan selepas beliau menghasilkan menu terbaharu iaitu Nasi Ayam Salai Lemak Cili Api.

Menurut Fazley, menu itu digabungkan dengan masakan Negeri Sembilan yang dihidangkan dalam bentuk ayam salai bersama masak lemak cili api, sambal merah dan sambal terung hijau, sup serta beberapa ketulan nasi yang di gumpal seperti bebola.

“Ia adalah masakan berbeza yang saya ilhamkan sendiri dalam usaha saya untuk mengangkat makanan Negeri Sembilan ke peringkat antarabangsa,” kata Fazley selepas majlis memperkenalkan menu itu di restoran My Mom's Chicken Rice (MMCR) milik pengacara Linda Onn cawangan Ampang di sini pada Khamis.

MMCR satu-satunya restoran yang menyediakan menu berkenaan hasil kerjasama Fazley dan Linda untuk tempoh tiga bulan. Ia dijual dengan harga RM8.70 sepinggan.

Menariknya, ayam untuk resipi tersebut dipanggang terlebih dahulu manakala kuah masak lemak yang dimasak berasingan akan dituang di atasnya ketika hendak dihidangkan.

Resepi Nasi Ayam Salai Lemak Cili Api ini sebagai memenuhi impian peminatnya yang sering meluahkan hasrat untuk menikmati makanan daripada air tangannya sendiri selepas beliau menjadi juara dalam pertandingan Masterchef Selebriti.

Buat masa ini beliau melakukan kolaborasi dengan menyediakan resipi berkenan di restoran milik Linda Onn cawangan Ampang dan akan meneruskan ke restoran-restoran terpilih tidak lama lagi dengan resipi berbeza.

Selain itu Fazley akan menghasilkan sebuah buku masakan iaitu Dari Rembau ke Padang pertengahan Jun depan yang turut menyediakan aplikasi video bagi pengguna telefon pintar. Pemilik telefon berkenaan boleh mengimbas menu-menu terpilih untuk melihat bagaimana beliau menyediakan resipi berkenaan dalam bentuk video suara.


mStar

Lakukan Sebanyak Mungkin Kebaikan Kerana ia Boleh Menghapuskan Dosa-Dosa Kecil


Lakukan Sebanyak Mungkin Kebaikan Kerana ia Boleh Menghapuskan Dosa-Dosa Kecil

Al-Quran jelas menyatakan bahawa kita hendaklah melakukan sebanyak mungkin kebaikan kerana ia boleh menghapuskan dosa-dosa kecil yang kita lakukan. Ini bererti amal kebaikan bakal menyelamatkan kita daripada azab dan sesaan Allah SWT.

Firman Allah dalam surah Hud ayat 114 :
"Sesungguhnya amal-amal kebaikan itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian itu menjadi peringatan bagi orang yang mahu beringat".
Manakala perlakuan dosa pula adalah sesuatu yang bakal mengundang malapetaka dan kemurkaan Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Ankabut ayat 40 mengingatkan kita tentang ancaman ini:
"Maka masing-masing (daripada kaum itu) Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu antaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu, ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang kuat (yang menggegarkan bumi), ada yang Kami benamkannya di bumi dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri."
Justeru, bencana yang menimpa umat manusia sejak dulu hingga hari ini seperti gempa bumi, ribut taufan, Tsunami dan sebagainya adalah peringatan daripada Allah yang berpunca daripada dosa-dosa dan keingkaran kita yang mencabar keagungan Allah SWT. Dosa juga akan mengganggu ketenangan jiwa kita kerana jiwa manusia akan resah dan gelisah dengan bebanan dosa.

Hadis daripada Al-Nawwas bin Sam'aan al-Ansari R.A bahawa Rasulullah s.a.w bersabda;
"Dosa adalah apa yang menimbulkan keresahan di jiwamu dan kamu benci ia dilihat manusia." (Riwayat Muslim)


Sumber: Jais

 

Apa Beza Susu Dutch Lady Coklat dan Susu Dutch Lady Milo



Apa Beza Susu Dutch Lady Coklat dan Susu Dutch Lady Milo

Saja nak cite pasal si kakak ni, aku rasa pelik juga dengan budak sorang ni. bercakap bukan main lagi kata nak susu coklat, dah kali kedua belikan untuk dia. Kali pertama beli memang dia tak isap langsung susu dutch lady coklat tu, tak sedap katanya. Membazir camtu jer.

Tak berapa lama lepas tu dia mintak lagi nak susu coklat juga. Aku dan abah dia tak berapa nak percaya sangat permintaan kakak ni. Jadinya, aku campurkan susu dutch lady biasa dengan milo, jadilah susu milo namanya. Sedapnya kata kakak. Setiap kali dia mintak susu, mesti dia cakap nak susu coklat sebab dia tak tahu susu yang aku bancuh tu susu + milo.

Kerap sangat dia mintak camtu, abahnya kata beli la susu coklat tu plak. Rupanya silap sangkaan kami tu, sekali lagi susu coklat tu membazir dan tak sedap katanya. Dan yang aku tak fahamnya Apa Beza Susu Dutch Lady Coklat dan Susu Dutch Lady Milo tu?



Hentikan Drama Sahara yang Menghina Islam


Hentikan Drama Sahara yang Menghina Islam

DRAMA terbitan sebuah saluran TV berbayar, Sahara dikritik penonton berikutan lakonan wanita berpurdah dalam drama tersebut yang didakwa menghina Islam.

Sehubungan itu, mereka menggesa agar pihak saluran TV terbabit menghentikan penerbitan drama itu.

Sebuah akaun fanpage Facebook yang berdaftar atas nama Hentikan Drama Sahara telah diwujudkan.

Pemilik akaun tersebut membangkitkan soal kesucian Islam yang cuba ditonjolkan pengarah drama terbabit.

"Pengarah sepatutnya memikirkan bagaimana nak menonjolkan kesucian Islam bukan memperlekehkan pakaian sunah.

“Mungkin drama ini konsepnya dakwah komedi tetapi harus terang perkara-perkara yang merosakkan akidah,” tulisnya.

Isu ini juga mendapat perhatian Pengerusi Pertubuhan Muttaqa Asatizah dan Pendakwah Malaysia (Murshid), Dr Zaharuddin Abdul Rahman.

Beliau memberi respons kepada laman fanpage itu dengan menulis, “drama ini patut dikritik dan dihentikan siarannya kerana merosakkan imej wanita berhijab.”

Zaharuddin juga menyentuh soal penghinaan Islam yang dilakukan oleh orang beragama Islam sendiri.

“Wanita berhijab tidaklah sedemikian murah untuk bertemu janji, berpegangan tangan dan berpelukan dengan lelaki bukan mahram.

“Kalau kita marah orang bukan Islam menghina dan memberi gambaran salah terhadap kalimah ALLAH dan Nabi serta ajaran Islam, kini ia dilakukan oleh manusia yang beragama Isalam sendiri,” tulisnya.

Drama 30 episod yang mengisahkan tentang seorang gadis liar yang terpaksa tinggal di sebuah sekolah pondok itu sudah mula disiarkan sejak awal bulan ini.



p/s: Aku pun tak pernah tengok drama Sahara ni, cuma mengetahui kewujudan drama Sahara ni melalui link FB Hentikan Drama Sahara.

walau apa pun alasannya, kalau ia akan mencemarkan dan menghina Islam, orang Islam kena bertindak menggesa supaya menghentikan drama yang berunsurkan macam tu.