Thursday, February 7, 2013

Nasi Kerabu Daging Bakar


Nasi Kerabu Daging Bakar

 Kalau ke Pasar malam, Nasi Kerabu Daging Bakar ni lah yang aku cari, dapat makan seminggu sekali pun kira ok lah. Aku tak pasti lah pokcik dan mokcik yang menjual ni orang kelate ke orang Terengganu dan yang pastinya nasi kerabu ni lah yang paling sedap di tempat aku ni. 

Ramai yang duk berebut beli, biasanya aku akan ambil lauk daging bakar bersama telur masin. Macam-macam lagi lauk yang ada termasuklah ayam goreng, ikan celup tepung, solok lada, dll. 

Ada sesetengah orang tak dok selera nak makan nasi yang warna biru ni, apatah lagi nasi kerabu ni campur dengan budu. Nasi kerabu pokcik ni tak terasa sangat budu nya, kira hubby aku pun boleh la telan dan kunyah dengan keranggupan taugeh dan kobis yang dicincang halus.


 

40 comments:

umi alya said...

sedapnya..

Nurzakiah Hanum said...

wow sedapnya

Kakcik Nur said...

Wah... Makanan kegemaran kakcik tu. :)

redza said...

ada taruk budu lg sedap!

ummiross said...

Nasi kerabu daging bakar, terbaik!!!

Kakzakie said...

Kakak suka nasi kerabu. Kalau beli boleh cakap jgn letak budu Sali. Kakak selalu beli di pasar malam sebab tak pernah buat sediri..

Farah Waheda Wahid said...

daging bakar tu sedap... suka makan daging bakar... ^_^

~ana~ said...

terliur la pulok....lama doh dok makang...aku biasa ambik lauk ni gok..xpun ikan celup tepung..

azi said...

Akak tak makan nasi kerabu..tapi sangat suka nasi dagang...:)

yan's cottage said...

eee...lama betul tak makan nasi kerabu nie....sedapnya....

Fiza Rahman said...

Sedapnya. Saya selalu beli kat pasar makam kat umah ni. Nasi kerabu & dasi dagang dia memang sedap. Selalu minta budu lebih. Gerai dia pon ramai orang. Hari ni ada pasar malam, bley beli ☺☺

CeqGu said...

Ks sedapnya nasi kerabu itu

nea lopah said...

sedappp.... kalau nealopah msti mintak ulam lebih.

NzA said...

tgk pic ni rasa rindu kampung membuak2........huhuhu.....

azieazah said...

Depan rumah Kak Azie ada sepasang suami isteri orang Kelantan jual Nasi Kerabu. Set dgn daging bakar dan ikan goreng sekor = RM7. Mahal la tapi sedap!

Kesuma Angsana said...

sedap tu daging bakar plg best

Aine Ainun said...

alahai...
sedapnya..lama x makan,,,
feveret sy jugak...

tp kalo ade bunga kantan kena saya pantang dulu..=)

Raudzah Zahari said...

Kita pun suka jugak makan nasi kerabu..tapi mesti banyak ulam...yummy

MulutPayau said...

akak mmng suka nasi kerabu..ada daging bakar, lagi sedap..!!!!

linda said...

Try nasi kerabu depan kolej matrik Kedah,sedap hingga menjilat jari :)

Zana said...

Salam. Suka juga nasi kerabu. Kalau di sini nasi kerabu paling sedap di kedai Mek Su. Tapi toke kedai ni selalu dulukan orang dia (kelantan), walaupun kita dah tunggu lama dan sampai dulu. Tu yang tak syok nak g kedai dia...

jeri said...

sedapnya... ada telur masin pulok..

mama said...

assalam dear..mama & en.papa pun suka makan nasi kerabu ni..mama selalu minta yg nasinya warna putih..he2x..

shaiful zaidi said...

Terliur tengok...

M. Sofyan Daud said...

Assalamualaikum...

boleh di bagi sedikit nasinya :D

eita said...

waaaa....sedap nyer

Shaiful Zaidi said...

sedapnya..

TiranaAduka said...

salam sis
Lapo ni ,
Lawatan di hari jumaat.

airis aries said...

Salam..nasi kerabu mang kesukaan airis sefamily,tpi bli je,klu wat kompom x jadi n x sedap..

BUNDA a.k.a KN said...

bunda suka sangat nasi kerabu..tapi memilih juga bab lauknyer...

❤Kamsiah❤ said...

terseksa melihatnya..dah lama tak makan nasi peberet akak ni..

Fiza Rahman said...

Lamanya menyepi ☺☺

Puteri Hana said...

serius my fav..

QasehnyaRania said...

my peberet..sedapnya ;)

Marya Yusof said...

As salam Kasih Salina,

Ingat tak? Maybe dah lupa sb jarang berkunjung ke sini... hikhik...

Tgk nasi kerabu tu buat kita lapar...lama dah tak makan... Nak buat tak reti... lagi2 bahan2nye takdok kat sini... telan air liur balas dendam balik malaya nntlah jawabnye...hikhik

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap makan nasi kerabu bakar.

Harith Iskandar said...

lama sungguh tak makan nasi kerabu.. :) selalu sy makan time buka pose je ni

veesandii said...

assalamualaikum ... feveret saya . org kelantan bfast mkn nasi kerabu ... bagi saya budu lbh sedap dr cencalok .

BUNDA a.k.a KN said...

daging bakar tu yang tak bolih tahan tu..

TiranaAduka said...

tang daging bakar tu yg menarik.