Wednesday, July 25, 2012

Resepi Cendol Pulut Sedap


Cendol pulut ni makan masa cuaca panas memang best dan mengasyikkan, ni bulan puasa pun boleh aje makan waktu berbuka untuk kelainan. Biasanya cendol aku beli jer yang dah siap, ada juah di kedai menjual buahan. Kat tempat lain aku tak tau la camna nak dapatkan cendol tu. Kalau takde korang buat la sendiri. Pulut plak tanak sendiri la kan, tak tu pun malas jugak. Tapi kalo cendol tu aku malas nak kacau, baik beli yang dah ada siap. Di Utara ni memang fames dengan cendol pulut camni, senang nak cari, ada di jual di tepi-tepi jalan atau kedai-kedai makan pun ada.

Resepi Cendol Pulut Sedap

Bahan-bahan untuk cendol

100 g tepung beras
2 camca besar tepung ubi
Sedikit air kapur
800 ml air pandan

Bahan-bahan untuk Cendol Pulut

200 g gula merah
100 g gula pasir
200 ml air 
3 helai daun pandan
600 ml pati santan
Sedikit garam
200 g kacang merah
200 g jagung dalam tin
Ais secukupnya
1 mangkuk (100 g) pulut siap ditanak

Cara Membuat

  1. Cara nak buat cendol tu, kacau tepung beras bersama tepung ubi hingga sebati. Masukkan air pandan dan air kapur.
  2. Masak dalam kuali lebih senang untuk kacau dengan api yang perlahan. Sentiasa kacau sehingga berkilat dan tidak melekat pada kuali.
  3. Angkat dan tekan di dalam acuan berlubang, (atau guna tapis - tapi aku tak pernah cuba lagi guna) ke dalam air sejuk (air batu - untuk dapatkan bentuk cendol yang cantik dan menawan gitu).
  4. Untuk air gula merah, masak gula merah bersama gula halus, daun pandan dan air sehingga mendidih.
  5. Untuk santan pula, campur santan bersama garam garam secukup rasa. 
  6. Seterusnya, untuk dihidangkan ambil mangkuk dan isikan dengan campuran bahan-bahan tadi seperti cendol, kacang merah, jagung, pulut dan ais. Tuangkan air gula merah dan santan.
  7. Siap untuk di makan bersama famili tersayang.

5 comments:

en_me said...

sodappnyer cendol pulut tu makk.. ehhhee

Norzie hany said...

Mmg fav sis ni....sedapnya.

eLL said...

erm...sedapnya. nak buat lah. thanks kak. hehe

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap nye cendol ni..
berselera time buka :-)

♥MAMASYAZA♥ said...

cendol pulut, memang sedap kalau makan dlm cuaca panas2